Home » » Duit itu tak halal

Duit itu tak halal



بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum

Duit tu tak halal..betul, tapi kenapa tiba-tiba je saya cakap duit tu tak halal ye? Sebenarnya bukan duit tu tak halal, tapi cara kita mendapatkan duit tu yang boleh menjadi tak halal a.k.a HARAM. Tapi kenapa tiba-tiba pulak saya tulis pasal ni eh..mesti la ada sebab kan, saya tulis entri pasal duit ni sebab zaman sekarang ni semua orang nak kejar duit kan, semua orang nak duit banyak tapi sekarang ni saya nak khususkan kepada dunia blogging je. 

Memang tak dinafikan..bila ada blog, mesti ada juga yang ambil kesempatan untuk letak unit iklan kat blog..nak menjana pendapatan sampingan, betul kan. Tak kisah la jenis apa  sekali pun..yang penting, akan dapat duit hasil daripada mendaftar sebagai ahli dan ikut syarat-syarat yang ditetapkan tu. Tapi yang paling tak baik dan tak jujur a.k.a penipu ni bila seseorang yang tinggalkan link iklan dia di shoutbox or chatbox blog orang lain waktu blogwalking dan si tuan blog pun tertipu. Bila klik je, keluar iklan-iklan tertentu la. Macam yang kawan-kawna tau, bila klik iklan tu, automatik tuan iklan tu akan dapat duit kan. Kalau la dia buat macam tu kat beribu-ribu blog, bayang kan sendiri je la berapa yang dia dapat. 

Agak-agak orang yang tak jujur a.k.a penipu ni dah ditarik hidayah daripada Allah ke?

Kemudian, ada juga yang tak kurang kreatif nya bila buat gambar yang agak menarik kemudian di link kan gambar tadi kepada link iklan yang diorang daftar. Kadang-kadang kita nampak menarik dan ada pulak tulis kat situ "sila klik" la.."jangan klik" la dan macam-macam lagi, kalau orang yang tak tau..mesti la mereka akan klik kan. Secara automatiknya diorang yang buat macam ni akan dapat duit jugak. 

Kawan-kawan tau tak cara tu salah..duit yang kawan-kawan dapat tu boleh jadi haram bila orang yang klik tu tak menghalalkan duit tu sebab dia rasa tertipu, kalau orang yang klik tu tak kisah, takpe..tapi kalau dia tak halalkan duit tu dan duit tu jadi darah daging, maka hukumnya haram la. Darah daging yang datang daripada hasil yang haram akan dibakar api neraka. Tak takut ke? Memang nampak perkara ni agak remeh, biasanya  perkara remeh ni la boleh menyebabkan orang pandang endah tak endah je tapi sebenarnya boleh bagi kesan yang besar. Kalau nak jadikan duit tu halal, orang yang buat macam ni kena mintak maaf dan mintak di halalkan duit tu dekat orang yang terlibat. Kalau tak, faham-faham sendiri la ye..

Duit vs Kasih Sayang, Money vs Love, Kasih Sayang, Cinta, Wang, Duit
Duit tu lagi penting daripada nilai kemanusiaan

Kadang-kadang bila difikirkan, ramai juga yang mata duitan ye zaman sekarang ni. Kerana duit, sanggup buat apa-apa pun . Ramai juga yang menggunakan prinsip " matlamat menghalalkan cara", dalam Islam, prinsip ni haram sama sekali. Saya sendiri tak pasti mereka yang tak jujur a.k.a penipu ni buat perkara ni dalam keadaan tak sedar atau separa sedar atau juga mungkin yang paling tepat secara sedar. Kalau betul pun nak carik duit, buat lah cara yang betul..jangan menipu orang lain. Berdosa..tak kan tak pernah belajar kat sekolah, kat rumah bahawa siapa menipu tu dapat dosa.

Saya harap orang yang buat macam ni akan berubah..cari lah duit dengan cara yang betul, biar ada keberkatan dalam rezeki yang kita dapat. Saya dulu pun pernah pasang unit iklan ni, tapi saya waswas dan ragu-ragu tentang hukumnya..mungkin juga syubhah, jadi..saya ambil keputusan untuk buang unit iklan dari blog saya. Memang saya tak dapat satu sen pun daripada berblogging, tapi saya tak kisah..selagi saya rasa tak yakin, selagi tu saya tak kan letak. 

Bagi saya, rezeki tu Allah yang bagi..mudah-mudahan dengan kesungguhan kita untuk mengelakkan diri daripada syubhah..insyaAllah Allah akan membuka jalan rezeki yang lain untuk kita. Jangan takut, Allah yang bagi rezeki..bukan manusia. Saya rasa tu je saya nak bagi tau..

P/s : Dalam dunia blogging pun ramai juga orang tak jujur a.k.a penipu kan, ingatkan dunia sebenar je. Agaknya selagi namanya alam dunia..selagi tu la akan wujud golongan macam ni. Bila dah berpindah ke alam barzakh dan alam akhirat, barulah takde golongan macam ni sebab kat sana perbuatan kita akan dihisab dan di balas oleh Allah. Selagi sempat, selagi tak berpindah ke alam yang lain, mohonlah maaf kepada orang yang terlibat..kalau buat dosa yang melibatkan hak manusia, kena mohon maaf kepada manusia tersebut. Itu yang saya belajar~


 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

11 luahan hati:

Nurul Nafisah Mahdi said...

betul betul betul . . . .:]

Anonymous said...

nasib saye tak letak shoutmix..hehe..ada benarnya juga ni..cuma ramai yang buat tak kisah je..

Vanila98 said...

betul tu kak, kekadng tu mcm marah sikit mcm ade blog ni, dia ade top up botton, ingtkan top up botton la, bila tekan rupanya iklan2 tu T_T

Airil Azmei said...

sy stuju ngun entry ni ^^

= d = said...

ade gak bace article kate iklan2 tu haram..
tu yg x pernah buat kat blog..

Nazihah@Jiha said...

baru tahu pula tentang hal ini...huhu

Anonymous said...

reen pon dah bnyak kali tertipu ngan mereka , slalu tinggalkan link kat shoutbox . kalau x pon, tinggalkan link kat "exchnge link". kita igt nk singgah blog dia tp ttbi kuar iklan , ntah pape . jhat kan org mcm ni ,. ntah halal ke x duit yg diorg merasa hasil drpd cara yg mcm tu .

Anonymous said...

alamak!!! soryy... yg first komen tu, reen tersilap . nak post kat blog lain, terpost kat sni . tertukar komen box . jgn approve komen yg first ekk . alahai malu siot . sory tuan rumah...

Trx said...

emm duit gaji insyaalah cukup, tak berani nak tambah dari sumber yg tak berapa nak yakin statusnya.

hai tuan blog :)

fieha said...

sgt setuju dgn entry ni..benda yg was2 lebih baik kita tinggalkan..syukran ye atas info :)

mina said...

btui tu....nasib baik x pernah pasang pun iklan2 cm ni...x reti pun nk psg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula