Home » , » Menutup dengan sempurna

Menutup dengan sempurna


بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum


" dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.."


(Surah an-Nur ayat 31 )


Seperti mana yang kita ketahui, ayat di atas merupakan ayat suruhan kepada semua wanita Islam supaya menutup bahgian-bahagian tertentu daripada pandangan yang bukan muhrim baginya, dalam erti kata lain menutup aurat dengan cara menutup bahagian yang telah ditetapkan. Cuba baca ayat yang dah di bold kan tu. Tapi kalau dilihat balik zaman sekarang ni, rata-rata fesyen tudung dah tak menepati tuntutan dalam ayat di atas. 

Banyak juga pengeluar tudung mula mencipta tudung yang kecil je untuk si pemakai yang saya rasa sesuai dipakai untuk budak tadika. Tudungnya tak menutup dada, ada juga agak labuh tetapi kain nya jarang dan menampakkan leher, ada yang pakai tetapi melekat pada badan dan macam-macam lagi.

Mungkin ramai yang tak faham maksud menutup dan juga membalut. Ok, kita tengok gambar di bawah ni. Apa beza menutup dengan membalut. 

menutup aurat dengan sempurna


Kalau menutup..benda yang hendak ditutup tu orang tak akan tahu apa dia ataupun besar mana benda tu. 
Kalau membalut..orang masih dapat tahu apa benda yang dibalut dan dapat tahu saiz benda tu.
Ini lah perumpamaannya.

Memang la kita wajib tutup aurat, kenapa pula nak diperbesar-besarkan soal tudung kan. Tapi, menutup kepala tu pun sebahagian daripada aurat juga kan. Betul tak. Sebab tu boleh juga jadi isu untuk diperkatakan dan dibicarakan . Sebagai seorang wanita Islam yang mengaku dirinya muslimah, kita perlu bijak untuk memilih tudung dan memperagakannya. Yela, zaman sekarang ni dah ada pelbagai fesyen tudung yang dijual. Ada pelbagai jenis kain, saiz dan sebagainya. Kena bijak memilih supaya tidak lari daripada matlamat utama iaitu menutup aurat dan bukan sekadar berfesyen sahaja. 

Biarlah kita berbeza daripada mereka yang tidak menutup kepala. Ini tidak, tutup dengan tak tutup..sama je, Orang dapat lihat apa yang ada di sebalik tudung tu. Saya juga dalam proses berubah dan semoga beristiqamah dalam perubahan bertudung besar




Jangan pula kita dilihat semakin bertudung, semakin seksi pula. Sepatutnya, bila bertudung dan ditambah lagi dengan menutup semua anggota badang dengan baju yang labuh dan longgar, dapat memelihara diri kita daripada mereka yang berniat jahat. Tapi, lain pula yang jadi. Semoga tak jadi begitu kepada kita semua. 


InsyaAllah..semoga Ramadhan kali ini membawa satu makna yang besar dalam diri kita, kita mula berubah kepada yang lebih baik. Daripada bertudung pendek dan kecik kepada bertudung besar dan labuh. Alhamdulillah, saya akan mula menjual tudung bidang 60 jenama Akel dan Rozello secara online. Bagi saya, walaupun jenis tudung ni kurang mendapat tempat dalam kalangan wanita Islam pada masa sekarang sebab dah banyak muncul pelbagai jenis dan fesyen "tudung ekspress" tapi, saya rasa jenis tudung ni lebih menepati syariat meskipun ramai yang kata "labuh sangat", "lambat nak siap kalau pakai tudung ni", "nampak tua", "tak bergaya", "ustazah" dan lain-lain. Saya jadikan itu sebagai satu cabaran :)

Kalau mana yang berminat, boleh order pada saya di sini :


Akan ada stok terbaru "tone warna". InsyaAllah ~


 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

3 luahan hati:

Cik Anis said...

Syukran atas perkongsian ini. Cik Anis pun kadakng alpa dengan duniawi ni.. jum ke blog cik anis :)

jia kreatifelt said...

betul..wahai wanita tutp lah aurat mu dgn sempurna..tutup bukan balut.

mari berkunjung ke blog SY


http://jiacreatifelt.blogspot.com/2012/07/agak-agak-awak-bila-kite-boleh-kapel.html

Mifdhal Aty said...

Thank you Atika Aula atas perkongsian article ini, amat menyedarkan saya dalam hal hal bertudung ini. Insya Allah akan datang masanya saya akan mengikuti jejak mereka yang bertudung labuh... Amin!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula