Home » » Hangat-hangat tahi ayam

Hangat-hangat tahi ayam


بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum

Kenapa tiba-tiba saya buat tajuk entri macam ni ? Sebab saya rasa peribahasa ni sangat sinonim dengan diri kita. Mungkin saya la, bukan korang yang membaca.hehe.



Maksud peribahasa tu : 
Seseorang yang membuat sesuatu pekerjaan secara bersungguh-sungguh pada mulanya sahaja tetapi dia akan meninggalkannya apabila terasa susah.


Kita selalu pada mulanya, bersemangat nak buat sesuatu. Selalu berazam untuk buat yang terbaik, tapi bila dah lama-lama. Hilang macam tu je. Tak kira la buat apa sekali pun kan. Antara situasi-situasi yang kita selalu bersemangat nak berubah dan tanamkan macam-macam azam yang kita nak buat. 



Situasi 1 #
Bila waktu nak exam, sebelum exam bersemangat nak study dan buat yang terbaik. Tapi, usahanya tak sama dengan apa yang diazamkan.


Situasi 2 #
Bila tahun baru masihi, semua orang akan tanya apa azam korang. Masing-masing ada azam nak buat pada tahun yang akan datang. Tapi, selalunya azam tu akan dibawa ke tahun-tahun yang akan datang sebab tak buat pada tahun tu.


Situasi 3 #
Bila ma'al hijrah..dah nama pun hijrah. Masing-masing la berazam nak berubah jadi baik. Ada yang terlaksana dan ada yang tak terlaksana.


Situasi 4 #
Bila datangnya bulan Ramadhan, semua berazam akan buat yang terbaik pada Ramadhan kali ni. Biasanya terlaksana, tapi awal-awal Ramadhan je. Bila dah nak dekat raya..surau dan masjid dah mula sedikit. Kan?


Berazam tu baik, tapi perlulah disertakan dengan semangat berkobar-kobar untuk melaksanakannya dan juga berusaha supaya terlaksana apa yang diazamkan tu.  Biar sikit, yang penting istiqamah. Sekurang-kurangnya kita dah berusaha untuk menjadi lebih baik daripada sebelumnya kan, itu lebih baik berbanding mereka yang langsung tiada usaha untuk berubah.


Jom layan video ni jap, untuk mengingatkan mana-mana yang lupa :)




Sori la tajuk kali ni agak tak sedap sikit, walaupun tak sedap..tapi, membawa maksud yang mendalam kan. Kesimpulannya, jangan jadi macam hangat-hangat tahi ayam !!

 والسلام


Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

6 luahan hati:

cydayf said...

betul-betul cik blogger..
ergh..kte copy gambar ye,kata-kata itu sedang memberi kte motivasi..

it's ok laa tajuk tu..
:)

Joe_Hans said...

Terasa disini....hew3

ireminisces said...

Asalamu alaikum from ireminisces

Come see me!

Unknown said...

betul tu..berani mengambil risiko! cekalkan hati n azam..insyaAllah akan berjaya
follower ke 5182

Elie Lily said...

masing2 tepuk dada, tanya iman.. Salam ramadhan. :)

adyna AB said...

setuju tak boleh hangat2 tahi ayam jer..mesti bersungguh-sungguh ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula