Home » » Kualiti vs Kuantiti

Kualiti vs Kuantiti


بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum

Apa yang kita faham dengan kuantiti dan kualiti?

Biasanya kuantiti tu ialah bilangan sesuatu dan kualiti tu ialah nilai sesuatu. Tak kira la benda ke perkara ke..semua boleh guna, yang penting sesuai.

Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit, Kan Danbo? ;p

Kenapa pula dengan kuantiti dan kualiti ni?

Kalau nak di ikutkan, kedua-dua sama penting..lagi elok kalau jalan seiring. Tapi, kadang kala kita sebagai manusia ni tak mampu nak dapatkan yang sempurna. Kita boleh buat ikut kadar kemampuan dan pilih mana terbaik buat diri sendiri. Banyak perkara yang kita boleh kaitkan dengan dua perkara ni..saling kait mengait antara satu sama lain.Contohnya : ibadah yang kita lakukan, ilmu yang kita belajar, harta yang kita miliki dan lain-lain. 

Bagi saya, kualiti tu lebih penting berbanding kuantiti. Walaupun kita buat hanya sedikit, tapi bermakna. Daripada buat banyak tapi tak memberi kesan apa-apa. Kan?

Contoh situasi :

1 #
Bersedekah walau seringgit tapi ikhlas berbanding sedekah sejuta tapi niat menunjuk-nunjuk.

2 #
Ilmu yang dipelajari walaupun sedikit, diamalkan dalam hidup berbanding banyak ilmu tapi langsung tak amalkan.

3 #
Berubah dan tetap istiqamah walaupun hanya sedikit berbanding mereka yang langsung tak nak berubah sebab memperlekehkan orang yang berubah tapi masih lagi tak betul.

4 #
Kongsi ilmu yang ada dengan orang lain walaupun baru belajar sikit..bukan nak tunggu ilmu banyak baru nak kongsi. Hakikatnya memang tak kan banyak.

5 #
Anak yang sedikit tapi berguna berbanding anak ramai tapi tak mampu beri manfaat kepada masyarakat bahkan beri mudharat.


Saya kongsikan sikit apa yang saya baca dalam buku Aku Terima Nikahnya, ustaz tu kata memang anak ramai itu sunnah Nabi. Nabi suka umatnya ramai bahkan salah satu dasar pemilihan seorang isteri ialah perempuan yang subur dan dapat melahirkan ramai anak. Tapi, kalau ramai dan tak hidup dengan cara hidup Islam serta ikut cara Nabi pun tak guna jugak kan. Bahkan bukan tu je, beri mudarat kepada orang lain pulak. Contohnya pencuri ke. Ikut olahan ayat saya sendiri ni, tapi isi lebih kurang sama.


Biar anak sikit, tapi berguna (^^,)

Biar sikit tapi berkualiti berbanding ramai tapi merosakkan. Anak tu amanah Allah kan, anak ramai pun satu rezeki. Jadi, di akhirat nanti akan dipersoalkan oleh Allah. Ramai dan berkualiti itu lebih baik, kan?

Yang paling penting, biar sikit dan istiqamah (berterusan) buat. Bukan banyak tapi kejap buat kejap tidak..kesimpulannya? Fikir la sendiri.hehe

P/s : Nak berubah pun macam tu jugak..sedikit demi sedikit. Biar hati kita betul-betul tetap. Yang penting ada usaha dan ada perubahan, biar la sikit. Lama-lama nanti banyak la kan?


 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

8 luahan hati:

nabila azmi said...

aa..betul33..xleh berubah terus...tpi nak berubh jdi lbh bek jugak..insyaallh...

Bella said...

As'salamualaikum , izinkan sy share . JazaakALLAHu Khaira

Ckin Kembaq said...

betul..yg penting kualiti, bukan kuantiti..anak, antaranya... ^_^

mohdhazlan Dreadlock said...

smoga esok lbh baik ..

Cik Chokie said...

Ape pun buat sesuatu seikhlas hati dan istiqamah :)

Wanpetunjuk said...

Wa'alaikummussalam dan assalamualaikum kembali....

Terima kasih atas perkongsian ini...sy sgt suka part yang #3 tuh....

Syukran!

Mdsaf Kyo said...

subhanallah... semua org patut tahu tentang ini... tapi terus terang saya cakap, walaupon sedikit berubah, bukan senang nk istiqamah...

blog walking

al-Manjuniyy said...

semoga Allah redha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula