Home » » Daripada tak tahu kepada tahu

Daripada tak tahu kepada tahu


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum


Mula-mula tak tahu, kemudian jadi tahu..

Manusia mana yang lahir-lahir terus jadi pandai..hakikatnya, manusia lahir dalam keadaan yang lemah dan banyak perkara yang tidak tahu. ( selain daripada fitrah dan naluri yang Allah kurniakan secara semulajadi untuk buat sesuatu perkara. contoh : bayi pandai menyusu ).

Kebiasaannya, manusia memang dalam keadaan yang tidak tahu melainkan selepas belajar sama ada secara langsung iaitu di sekolah, di universiti, di pondok dan secara tidak langsung iaitu melalui pengalaman sendiri, orang lain atau belajar di rumah.

Kita tak akan menjadi seorang yang "tahu" melainkan dengan belajar. Even dah belajar pun kadang-kadang tak tahu juga sebab tak ingat. Ok, memang fitrah manusia itu pelupa.

Bila dah belajar, bukan hanya sekali praktik..kita akan terus berjaya. Kadang kala, kita perlu jatuh dulu baru dapat rasa nikmat kejayaan. Ada orang yang sekali cuba terus berjaya. Setiap orang, Allah beri jalan yang berbeza-beza mengikut tahap kemampuan diri. Setiap manusia itu tak sama.


Kenapa saya tulis entri ni ? 

Saya nak mengingatkan kepada diri sendiri dan orang lain bahawa manusia bukanlah makhluk yang serba tahu tentang sesuatu perkara melainkan jika sudah belajar. Itu pun ada kebarangkalian boleh lupa apa yang dah dipelajari. Jadi, jangan pernah marah atau mengherdik mereka yang tidak tahu tentang sesuatu perkara.

Setiap manusia dilahirkan dan dibesarkan dalam suasana persekitaran yang berbeza, jadi tak mustahil setiap manusia itu berbeza meskipun umur mereka sama. Ada yang lebih bijak, tahu macam-macam perkara. Ada yang kurang tahu dan sebagainya.

Kalau ada yang mengatakan bahawasanya dia tidak tahu, itu perkara normal even kita rasa sepatutnya dia sudah tahu.




Kesimpulannya, jangan marah andai kata ada seseorang berkata " Saya tak tau !! "


P/s : Tiada manusia yang sempurna dalam dunia ni melainkan  insan yang bergelar nabi dan rasul sahaja. 


 والسلام




Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

3 luahan hati:

Cik Humaira.. said...

oo.. baru saya tahu.. thnks bgtahu :) hehe

putryteya said...

sangat setuju dengan awak ! :)

ain dzaya said...

ilmu sangat luas, kuat mana pun kita belajar..dengan ilmu yang ada tu kita praktikanlah..supya kita jadi lebih tahu dari ita tak pernah tahu :)

"Binatang pun pandai berkasih sayang. Manusia?".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula