Home » » Bekas budak Sekolah Agama

Bekas budak Sekolah Agama


بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum

Biasanya kalau budak sekolah agama, mesti orang akan pandang..budak ni baik, bagus, cerdik. Eh, betul ke?  Mungkin sebab tak semua orang layak untuk masuk ke sekolah agama, hanya yang memiliki standard tertentu je yang dapat masuk. Tapi, saya rasa tak semua orang akan beranggapan begitu. Ada juga yang tidak memandang sekolah agama ni penting, mungkin SBP, MRSM atau sekolah biasa itu lebih bagus. Pandangan masing-masing, terpulang la kan..

Ok, saya bukan nak cerita tentang "SEKOLAH AGAMA" ..tapi, saya nak cerita tentang bekas pelajar atau paling senang, bekas budak sekolah agama. Ye..saya ex sekolah agama, Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin. Bukan nak dibanggakan pun, tiada apa yang perlu bangga..


Bila masing-masing dah tamat zaman sekolah..biasanya SPM, jarang yang akan sambung STPM. Kebanyakan masuk matrik atau asasi di mana-mana kolej atau IPT. Bagi yang ambil STPM macam saya, suasana sekolah tu masih lagi terasa, masih pakai uniform sekolah..masih terikat dengan undang-undang sekolah. 

Apa yang saya nak ceritakan kat sini..kadang-kadang bila waktu di sekolah, kita di suruh ikut undang-undang contohnya pakai tudung labuh, pakai stokin, pakai kain dalam, buat itu buat ini. Kalau yang duduk asrama, lagi terasa "didikan dan asuhan" daripada cikgu-cikgu. Kalau di asrama, kena pakai tudung bulat, keluar mesti pakai stokin, bila di surau solat berjemaah, petang-petang baca ma'thurat, ada qiamulail, kadang-kadang ada tadarus al-Quran..macam-macam la lagi aktiviti yang cikgu kita ajar. 


Setiap perbuatan kita dikawal dan dipantau oleh cikgu atau warden kan? Mungkin waktu tu kita rasa terkongkong, rasa benci, menyampah dan macam-macam lagi sebab semua tu kita lakukan sebab terpaksa. Mungkin ada yang betul-betul budak baik..akan rasa biasa je la kan. ;)

Bila dah keluar sekolah..kita rasa kita bebas, bebas daripada kongkongan cikgu, yang mana jauh dari keluarga, bebas daripada kongkongan mak ayah. Kita cuba lari daripada apa yang cikgu dan mak ayah kita ajar..kita cuba lari daripada perkara yang kita tak suka nak buat. Kita rasa kita bebas sangat..

Tapi hakikatnya..kita lupa yang kita semakin jauh daripada Allah. Contohnya :

  • Dulu kat sekolah, pakai tudung labuh, tutup aurat dengan sempurna. Tapi bila dah keluar sekolah, tudung entah ke mana..aurat apa semua dah tak fikir.
  • Dulu kalau kat sekolah, petang-petang selalu baca ma'thurat..baca al-Quran. Tapi sekarang, al-Quran entah masih buka lagi atau tak..tak tahu la.
  • Dulu kat sekolah, sebelum tidur..kena baca surah al-Mulk ramai-ramai. Tapi sekarang, semua tu dah tak buat dah..
  • Dulu kalau kat sekolah, solat berjemaah kat surau..tapi sekarang, dah tinggalkan semua tu. 


Walaupun kita nampak perkara ni macam remeh je kan..tapi, ni la yang menyebabkan diri kita semakin jauh daripada agama. Sedangkan waktu kat sekolah, cikgu dah ajar macam-macam perkara, macam-macam benda, cikgu dah didik kita..tapi, diri kita sendiri yang masih tiada kesedaran bahawa perkara itu adalah satu kebaikan untuk diri sendiri.

Bila dah masuk u, kadang-kadang saya terfikir balik..bagus juga cikgu mendidik kita macam tu, walaupun pada masa tu mungkin kita tak suka..tapi, bila kita dah semakin jauh dan bila kita tersedar, kita dapat kembali balik pada "garis panduan" yang telah mereka bina dalam diri ni. 

Betu la macam yang saya pernah dengar, budak sekolah agama ni..walau jauh mana pun dia tersasar, dia akan tau macam mana nak balik semula sebab di dah ada "basic" agama. Tapi berbeza pula dengan mereka yang tiada didikan agama..mereka tak tau nak ke mana, itu yang makin teruk dan bahaya. Tak kira la dari sekolah mana pun, yang penting ilmu yang ada perlu diamalkan..

Agaknya elok juga ada "lembaga" yang tolong mengawal dan menjaga setiap apa yang kita lakukan..supaya kita tak tersasar jauh. Kalau kat sekolah dulu, cikgu..kalau dekat u, siapa? Diri sendiri la..



P/s : Tak cerita pasal orang lain, cerita tentang diri sendiri. Ada daripada pengalaman dan ada juga daripada pemerhatian. Cerita tentang diri sendiri sebab sedar diri yang diri ini pernah macam tu dan sekarang nak kembali dan berusaha nak menjadi yang lebih baik daripada itu. Ameen ~


Apa lah guna ilmu tanpa amal, ibarat pokok tanpa buah. Dah tahu tapi tak amalkan..tak bermanfaat untuk diri sendiri apatah lagi orang lain.




 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

15 luahan hati:

ain soofiyah said...

doa2lah kite x trgolong drpd org bgitu.. nauzubillahmin zalik.. ^_^

mummY daniSha said...

realitinya memang macam tu kan?masa sek lebih byk beramal dr di unversiti

mummY daniSha said...

realitinya memang macam tu kan?masa sek lebih byk beramal dr di unversiti

Twilleries said...

oh.. x bestnya klu jadi camtu..

Izzah Dejavu said...

rindu zaman diri ditarbiah .
Kini kita belajar mentarbiah diri .

Mas Huda said...

tulisan yang bagus dan sangat menginspirasi, salam kenal dari Mas Huda

nanakimie said...

betul tu,kalau dulu sampai kena rotan dengan ustaz sebab lambat turun surau,huhu.....banyak yang kita xsedar kan semua-semua tu,

Ckin Kembaq said...

rindu zaman sekolah...... ^_^

lea said...

patot lah macam kenal je lencana tu, Sekolah kg Jawa, adik berdik dgn sekolah kita lah, Kita SAM sultan Hisamuddin Sg. Bertih :D

siti noorhajar binti mohamed saufi said...

salam..nice blog! follow mine ^_^

http://penhijaupenpink.blogspot.com/

Eza Boom Boom said...

kehidupan di universiti berbeza dengan kat sekolah. pandai2 pilih kawan yang baik. InsyaAllah :)

elyna mirsada said...

wndu zmn sek..slm knl,follou here.

Ayiesha Sani said...

BW kt sini..nice:-)

said...

betoi lah.... skang ni pon klo jumpa kengkawan yang satu sekola ramai yang dh free hair... tak tau laa ilmu yang dipelajari tu hilang kat mana..

harap-harap kite ni tak jadik cm tu lee...

Nur Najwa Bt Ibnu Pajar said...

doakan saya menyg solehahjadi muslimah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula