Home » » Saya Bukan Orang Dakwah La!!

Saya Bukan Orang Dakwah La!!


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum

Dakwah, Saya Suka Dakwah, Maksud Dakwah, Erti Dakwah, Tanggungjawab Dakwah, Dakwah Islam, Manusia dan Dakwah

Eh..saya ni bukan orang dakwah la, pe ni..saya takde masa nak buat kerja-kerja dakwah ni. Lagipun saya bukan tau nak berdakwah..ilmu pun tak cukup. Dakwah ni kerja ustaz-ustaz, tok haji-tok haji yang duduk kat surau tu je. Saya langsung takde kaitan dengan dakwah ok! Selagi orang tak kacau hidup saya..saya takkan kacau hidup orang lain. Lantak diorang la nak watpe pun, kubur kan lain-lain. Haishhh..


Ok, saya rasa cukup la dialog tu sebagai satu intro untuk entri kali ni..ada sesetengah ayat yang kita biasa dengar kan? Ok takpe..meh-meh saya nak kongsikan sikit beberapa perkara. Jom baca..



Dakwah ni apa benda? Cuba explain sikit.

Dakwah tu berasal daripada perkataan Arab : دعا ، يدعو،دعوة yang bermaksud mengajak atau menyeru. Itu dari segi bahasa. Dari segi istilah pula ialah mengajak manusia melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran. Sebenarnya kalau nak diikutkan, banyak pengertian dakwah sama ada dari segi bahasa mahupun istilah tapi saya ambil yang mudah je. Kalau nak tahu lebih lanjut, boleh la cari buku yang bertajuk Metodologi Dakwah, Psikologi Dakwah dan sebagainya. 


Ok, tapi saya tak pandai nak bagi ceramah..ilmu pun tak banyak. Camne?

Dakwah boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk dan cara dan ikut kemampuan masing-masing. Kalau awak pandai bercakap..gunakan kemahiran komunikasi awak untuk berceramah. Kalau pandai menulis..hasilkan idea-idea yang bagus untuk berdakwah. Tulis novel Islamik ke..berblogging ke. Kalau tak tau nak buat cara-cara macam yang saya sebutkan tadi, senang je..tunjukkan akhlak yang baik kepada orang lain, ikut akhlak Rasululllah s.a.w. Cara yang ni lebih mudah untuk orang ikut, sebab kita berdakwah melalui perbuatan kita dan tak perlu banyak cakap. Kalau tak percaya, cuba la!

Tak ada sebab untuk kita tak berdakwah sekali pun kita tak banyak ilmu..kalau kita dah tau kita masih cetek ilmu agama, kita belajar la lagi. Cari buku-buku agama dan rajin bertanya kepada yang pakar dan cari kawan-kawan yang baik. Kita halang orang nak buat jahat pun dah dikira dapat pahala, kita ceritakan perkara kebaikan kepada orang lain pun dah dapat pahala. Mudah kan? Allah itu Maha Pemurah. 

"Sesiapa diantara kamu melihat kemungkaran hendaklah dia mengubah dengan tangannya (kuasanya), jika dia tidak sanggup maka dengan lisannya (percakapan), dan jika tidak sanggup juga maka dengan hatinya (membenci kemungkaran tersebut). Itu adalah selemah-lemah iman ."
(Hadith Riwayat Ahmad, Muslim, Abu Daud & Tarmizi)


Ala..tapi kan dakwah ni kerja ustaz/ustazah dan pak haji yang kat surau tu je. Biar je la diorang yang wat.


Ingat tak sebab apa manusia diciptakan di dunia ni? Sebab pertama ialah untuk beribadah kepada Allah dan sebab kedua ialah untuk menjadi Khalifah Allah di muka bumi ni. Apa maksud "khalifah"? Khalifah itu ialah pengganti. Maksudnya pengganti Allah di muka bumi untuk mentadbirkan alam semesta. Siapa pula manusia tu? Of course la saya dan awak semua! Apa pula tugas-tugas khalifah ye? Salah satunya ialah menyebarkan kebaikan (Islam) dan menyekat kemungkaran. Tiada pengkhususan dalam Al-Quran bahawa tugas khalifah itu hanyalah tugas orang tertentu sahaja. Sebenarnya asalkan seseorang itu mengaku bahawa dia merupakan muslim, maka dia akan ditaklifkan (dipertanggungjawabkan) untuk berdakwah. 


Tapi saya ni busy, so saya takde masa nak dakwah-dakwah ni. Lagipun dapat duit ke?

Sebarkanlah kebaikan mengikut tahap kemampuan masing-masing dan sekatlah kemungkaran juga mengikut kemampuan diri. Buat mengikut kemampuan awak la kan. Memang tak dinafikan tugas sebagai pendakwah kurang mendapat ganjaran seperti wang dan pangkat serta kepopularitian. Memang kebiasaan orang yang menyebarkan dakwah ini akan dicemuh,dihina, dikeji dan sebagainya. Tapi, itu hanya pada pandangan manusia semata dan hanya di dunia. Di sisi Allah pula, ganjaran yang berlipat kali ganda..dan ia merupakan kerja yang paling mulia di sisi Allah s.w.t. sebab bila kita berdakwah, maksunya kita meneruskan perjuangan Rasulullah s.a.w dan menegakkan kalimah Allah di muka bumi ni.


Tak nak la jadi pendakwah, saya nak jadi doktor or jurutera or kerja lain yang lebih menjamin.

Capai lah cita-cita awak, tiada siapa pun yang akan melarang. Betul la tindakan awak tu..nak jadi doktor, jurutera sebab kalau tak ada orang yang jadi doktor, siapa pula nak rawat pesakit? Nanti semua orang akan sakit kan? Jadi doktor tu kan Fardhu Kifayah. Cuma..kalau boleh, jadi la doktor yang beriman, jadi lah jurutera yang beriman, jadi lah apa pun..yang penting menjalankan segala suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya. 

Ala..saya ni tak suka la nak ambil tahu hal orang lain. Biar la diorang nak watpe pun!

Saya rasa awak elok baca artikel ni..>TEKAN< dan sebagai tambahan, sekiranya waktu awak nak masuk ke syurga Allah nanti, tiba-tiba ada yang menarik awak dan mempersalahkan awak atas sebab tidak menyebarkan kebaikan (Islam) sedangkan awak dah tau tentang nya. Macam mana? Apa alasan awak? 

Kubur lain-lain la..

Sebab kubur kita lain-lain la saya nak nasihatkan awak sekarang ni, sekarang kita belum masuk kubur lagi. Kita masih dapat berjumpa, dapat bertemu. Nanti bila dah berbeza alam..saya dah tak dapat nak nasihatkan awak. Nanti saya dah tak dapat nak tolong awak lagi sebab bila di alam barzakh ( alam kubur ), awak dah masuk ke alam yang seterusnya..saya pun dah tak dapat nak tolong awak. Saya nasihatkan ni pun sebab saya menjalankan tanggungjawab saya sesama Muslim dan saya sayangkan awak. :)


 "Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."



-Hassan Al Basri-




P/s : Tiada alasan untuk tidak berdakwah ~


 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

11 luahan hati:

miraedo92 said...

salam kak Atika..
suke la dgn entry ni!
thanks 4 sharing~
may Allah reward ur deeds
^_*

pengemis Cinta~ said...

Assalamualaikum awk..

alhamdulillah..perkongsian yang perlu.sesungguhnya dakwah itu terpikul dibahu setiap individu muslim yang menjadi khalifah dimuka bumi ini. sampaikan dengan cara tersendiri.insyaAllah.semoga Allah merahmati..amin..;)

"sampaikan dariku walau sepotong ayat"riwayat Bukhari.

asnizaziz said...

salam,,suka juga entry ni..nice entry :))

Nuur mutiara said...

ye setuju..kata-kata Imam Hassan Al-Basri itulah yang akan menaikkan semangat saya bila menasihati orang..mudah-mudahan ada manfaat

Farah Liyana said...

betul tuu kak..semoga Allah membalas akk dengan kebaikan...

niera said...

like jgk :)

sergeant keroro said...

berdakwah tak kira darjat dan status. :)

Alfi Ramadhani said...

thumbs up utk entry ni kak..! >.<

Mr AnOnymOUs said...

salam..nice entry nty:) kfahaman sbeginila kena smua bloggers thu..._^)

smoga usaha yg kcil dpndg tinggi oleh Allah...insyaAllah

~slmt mncari lailatul qadr:)~

shukran ijtihad said...

persepsi umat Islam hari ni, x fham dakwah sbgai kewajipan...btul x?

Aqila Farah said...

saya nk copy bole ? jngn risau , saya akan creditkan :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula