Home » » Cara untuk mengesan dan mengelakkan blog dijangkiti Malware

Cara untuk mengesan dan mengelakkan blog dijangkiti Malware


بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum

Pada entri yang lepas, saya dah ceritakan tentang pengalaman blog saya terkena virus Malware. Kali ni saya nak kongsikan sedikit tips atau cara untuk kita kesan virus tersebut dan juga langkah-langkah yang perlu kita ambil untuk mengelakkan terkena virus Malware.

Seperti mana yang saya bagi tau kat kawan-kawan dulu, tips yang saya akan bagi ni sekadar apa yang saya tau je...kalau kawan-kawan ada tips dan cara yang lain dan lebih baik serta berkesan, boleh sama-sama kongsikan ye.

Cara untuk kita mengesan virus Malware di website/blog :
  • Bila browsing guna Google Chrome (hanya google chrome sahaja yang dapat kesan, kalau nak tau contoh amaran..boleh klik link ni >TEKAN< )
  • Daftarkan blog/website di Google Webmaster Tools (banyak kelebihan bila mendaftar blog di sini)

Google Webmaster Tools, Malware, Cara Mengesan Virus Malware, Cara untuk mengelakkan Virus Malware, Virus Malware, Bahaya Malware

Google je untuk cari dan boleh ikut langkah-langah yang diberi untuk mendaftar. Cuma apa yang saya nak ajar kat sini ialah bila dah daftar, kawan-kawan boleh cek sama ada website atau blog kawan-kawan tu ada Malware atau tak dengan cara macam ni.

Google Webmaster Tools, Malware, Cara Mengesan Virus Malware, Cara untuk mengelakkan Virus Malware, Virus Malware, Bahaya Malware
Klik pada Diagnostic kemudian Malware


Google Webmaster Tools, Malware, Cara Mengesan Virus Malware, Cara untuk mengelakkan Virus Malware, Virus Malware, Bahaya Malware
Kalau tak ada virus Malware, akan keluar notis macam ni..Tu je..

Cara untuk mengelakkan virus Malware di website/blog :
  • Pastikan kalau kita ambil sesuatu daripada blog orang lain, kita mesti hilangkan link yang boleh direct kepada blog pemiliknya. Caranya ialah dengan buat gambar tersebut tidak boleh klik. Cara 1 atau cara 2 kecuali banner atau apa-apa gambar yang tak boleh dibuang linknya..kalau kawan-kawan ambil banner orang lain kemudian buang linknya, lebih baik tak payah ambil kan? Jadi, jangan buang. Cuma perlu ingat gambar mana yang masih ada link. Seeloknya mana-mana yang tak perlu, buang sahaja. 


Mungkin kalau kawan-kawan ada tips yang lain, boleh sama-sama kongsikan ~


 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

5 luahan hati:

ciknadrahismail said...

Assalamualaikum..
tq for good info=)

Unknown said...

syukran diatas perkongsian :)
baru tau (^.^)

Rin Saharina said...

tq for sharing :)

MallaHanis said...

thanks for ur info..hari tu ada juga kena..buke blog org ada keluar yg malware tu,tp tak tau plak yg tu virus..ni baru tau :)

Najwa Safuhah said...

terima kasih di atas information tersebut...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula