Home » » Nasihat itu

Nasihat itu


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum


Selalu dengar nasihat daripada orang lain?

Tak kira lah cara apa sekali pun, selalunya bila ada orang bagi nasihat dekat kita. Rasa macam tak dapat nak terima, pedih dan berasap je telinga dengar kan. Normal la tu, biasa kita akan menganggap diri kita sentiasa betul. Sesetengah orang, dia akan cuba memberi nasihat kepada orang lain dengan cara yang lembut. Setengah yang lain, dengan cara yang kasar. Ada juga yang suka bergurau, ada yang cara menyindir atau perli, dan ada juga dengan cara yang tegas.




Kalau kita lihat balik arahan Allah dalam surah an-Nahl (16:125), ada arahan supaya memberi nasihat secara berhikmah. Tafsiran hikmah terkandung banyak makna. Ada yang mentafsirkan sebagai lemah lembut, ada yang mentafsirkan mengikut keadaan. Yang penting, kekreatifan pendakwah untuk mengajak orang lain supaya mereka dapat ikut sama. Macam peribahasa melayu "umpama menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak" betul kan kalau salah :)


Apa pun caranya, ia tetap sangat sukar untuk diterima bila kita sentiasa merasakan hanya diri kita yang betul.




Hakikatnnya, orang yang paling banyak memberi nasihat kepada kita ialah EMAK kita sendiri, kalau kat sekolah pulak, CIKGU perempuan. Ayah atau guru lelaki bukan tak banyak bagi nasihat, ada juga..tapi biasanya yang paling kerap ialah perempuan. 


Biasanya lelaki akan cakap orang perempuan ni suka membebel, suami cakap, anak-anak cakap. Tapi sebenarnya mak kita tu bukan membebel tak tentu pasal, bebelan nya ada isi. Punca utama " membebel " tu pun sebab nak mengingatkan dan nak mengelakkan sesuatu yang buruk berlaku kat orang yang dia sayang. Kalau dah jadi, kan susah. Bebelan tu tanda sayang. Betul ~

Apa-apa pun, sepatutnya kita ucapkan terima kasih kepada yang sudi memberi nasihat sebab awak dah bagi satu hadiah berharga dekat diri ini. Kalau boleh, biarlah secara berhikmah ye kerana kita semua ada hati dan perasaan  ^^,


 والسلام


Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

1 luahan hati:

Yana Aina said...

kalau nsihat dgn menengking bkn nasihat namanya tue .. tp mrh. heheh biar lembut .... senang nk terima

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula