Home » » Ragam manusia

Ragam manusia


بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum

Pepatah melayu : Rambut sama hitam, tapi hati lain-lain. Masih relevan lagi ke pepatah ni? Kalau nak tengok zaman sekarang, rambut pun dah lain-lain warna..hati apatah lagi la. Memang tak dapat nak dijangka. "Dont judge book by it's cover" katanya..penampilan luaran tak mencerminkan dalaman. Mungkin perkara ni boleh bincang lain kali..

Bila dah bergaul dan berjumpa dengan ramai orang, baru tersedar perkara ni. Macam-macam karenah dan bermacam ragam manusia yang ada. Termasuk lah saya salah satunya. Bukankah ragam yang pelbagai itu menyebabkan hidup ni terasa berwarna-warni. Colourful gitu..kan.

Islam juga meraikan kepelbagaian manusia, dalam Al-Quran Surah Hujurat ayat 13. Memang Allah ciptakan kita ni berbeza-beza. Namun, tujuan dan matlamat hidup kita tetap sama. Jalan Allah dah beri, tinggal kita nak pilih je.


Kalau kat dunia luar, nampak macam-macam perangai manusia, kalau kat internet pun sama. Lagi-lagi kat facebook, cuba kita bagi 1 isu. Kita baca komen setiap seorang. Ada yang bersikap matang, ada bersikap panas baran, ada bersikap budak-budak, ada yang buat-buat pandai, ada yang tak tahu langsung. Macam-macam..semua ni di bentuk oleh pelbagai faktor.

Keluarga, pendidikan, persekitaran yang menyebabkan kepelbagaian ragam manusia. Yang mana baik, bagus la. Yang mana tak baik, berhenti la. Tak ada siapa yang suka, buang masa je berperangai macam tu kan. 


"Buang yang keruh..ambil yang jernih.."

P/s : Walaupun kita berbeza, namun kita tetap sama. Hamba kepada yang Maha Esa, matlamat kita juga sama..mendambakan syurgaNya. Jangan gaduh-gaduh ye :')

 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

2 luahan hati:

aisyah humaira' said...

syukran atas perkongsian :)
matlamat kita hanya 1 => menjadi khalifah di muka bumi allah..insyaALLAH :)

♥ MS ♥ said...

hati manusia memang lain2, tapi kadang2 bila depan2 buat baik, belakang kutuk mengutuk. :|

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula