Home » » Kerana Agama, Aku Jatuh Cinta

Kerana Agama, Aku Jatuh Cinta


بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum


"Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu..hilanglah cintaku padamu
(Imam Nawawi)


Rasulullah SAW bersabda :

Dinikahi perempuan itu kerana 4 perkara: Pertama, kerana hartanya. Kedua, kerana keturunannya. Ketiga, kerana kecantikannya. Keempat, kerana agamanya. Maka yang lebih utama adalah perempuan yang beragama, pasti engkau akan beruntung.
(HR. Bukhari Muslim)




Kerana agama, aku memilih dikau. Kerana agama, bukan rupa, bukan harta..tetapi agama.

Saya pernah terbaca, hadith tersebut bukan sahaja kita gunakan sebagai kriteria pemilihan isteri bahkan juga seorang suami. Meskipun tak dinafikan harta itu penting, paras rupa itu penting, keturunan itu penting..tetapi, syarat paling utama ialah ketaatan nya dalam menjalankan perintah Allah s.w.t. 

Jika itu menjadi dasar yang paling penting, insyaAllah semuanya akan menjadi mudah seperti dimurahkan rezeki sama ada dari sudut harta mahupun anak bahkan menjadi penyejuk mata serta sedap memandang begi pasangan hidup masing-masing. Bukankah itu lebih baik?

Saya pernah menonton satu slot di tv al hijrah iaitu Madrasah Syariah tentang kriteria pemilihan pasangan hidup. Ustaz tu kata, kalau nak diikutkan statistik..mereka yang bernikah disebabkan agama..penceraian yang berlaku adalah lebih kecil berbanding mereka yang bernikah atas dasar nafsu semata-mata. Bahkan daripada penceraian tersebut pula adalah disebabkan kehadiran orang ketiga dan bukan atas dasar pasangan itu sendiri contohnya masuk campur ahli keluarga dan lain-lain.

Memang dalam Islam, penceraian itu adalah halal dan bercerai juga adalah salah satu jalan terbaik sekiranya sudah tiada persefahaman dalam hidup. Namun, ia adalah jalan terakhir. Setiap orang yang bernikah pasti ada impian untuk bersama-sama sampai bila-bila dan yang paling penting, cinta sampai ke syurga. Betul kan?

Sumai perlu menjadi imam..bukan sahaja di dalam solat, bahkan di luar solat. Imam juga bermaksud ketua, suami jadi tempat rujuk dan dia juga perlu pastikan isteri dan keluarganya tetap pada jalan Allah. Jika tiada ilmu agama, mana mungkin keluarga sakinah ini akan wujud? Isteri juga begitu, menjadi makmum. Perlu mengikut apa yang disuruh oleh suami selagi mana tidak bercanggah dengan agama. Jika tiada agama, mana mungkin ia akan berlaku? 

Jika lelaki seorang yang kuat, dia boleh memilih wanita yang kurang agamanya untuk dijadikan isteri. Namun, janji Allah itu pasti. Jika inginkan pasangan beriman, kita mesti jadi orang yang beriman.


Surah An-Nur ayat 26 yang bermaksud :

“Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” 




Dalam kriteria pemilihan pasangan hidup, pastikan agama adalah yang paling penting malah melebihi syarat-syarat yang lain. InsyaAllah akan selamat hidup kita 




"Kerana agama, aku jatuh cinta"
(Atika Aula)


 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

7 luahan hati:

herry tan said...

Wooowww..., this is very nice, i like it

if u have time visit n follow my blog
herry-tan.blogspot.com.. thanks

Gadis mutiara_Solehah said...

Setuju.. sangat meaning ayat dr iman shafie tu.. ^_^

Ckin Kembaq said...

yup..perlu digunakan utk mencari calon suami jgk.. ^_^

Isyraf Imrani said...

Nice entry. Betul, ambil pengajaran tu bukanlah dari sebab yang khusus tetapi dari lafaz yang umum.

Seorang suami, seorang ayah. Ketua keluarga bertanggungjawab pimpin isteri dan anak-anaknya ke Syurga.

Macam mana? Dengan mengikut panduan Al-Quran dan Sunnah. Semua dah ada dalam tu.

Jadi sepatutnya suami dan isteri ni kena fahami, tadabbur dan amalkan Quran dan Sunnah.

Seterusnya laksanakan perintah Allah dalam Surah At-Tahrim ayat 6.

"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan."

sea_lavender said...

sedih ble membaca entry ni..
krn sea_lavender pernah memilih krn Allah dan agama =')

Iman Lurv Islam said...

wah, touching...perkongsian yang sangat menarik....InsyaALLAH, bila cintakan ALLAH, cinta lain akan turut menyusul....

pengemis Cinta~ said...

setuju dengan atika.. dan ingatlah JANJI ALLAH PASTI. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula