Home » » Coca Cola & Alkohol

Coca Cola & Alkohol


بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum


Baru-baru ni dah tersebar tentang isu coca cola yang mengandungi alkohol bila ramuan sebenar air berkarbonat tu dah di dedahkan. Ramai yang mula berkata bahawa ianya adalah haram. Macam semua dah sedia maklum, siapa yang tak pernah minum air ni..dah terlalu popular dah kan, sebut je. Semua orang tau..ok, kita tengok apa Majlis Fatwa kata :

Alkohol Menurut Pandangan Islam

Keputusan: 
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-7 yang bersidang pada 11 - 12 April 1984 telah membincangkan Alkohol Menurut Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Setiap minuman arak mengandungi alkohol. Bukan semua alkohol itu mengandungi arak. Alkohol dari proses pembuatan arak hukumnya haram dan najis, tetapi alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis tetapi haram diminum.
     
  2. Minuman ringan yang dibuat sama caranya dengan membuat arak sama ada mengandungi sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah haram diminum.
     
  3. Minuman ringan yang dibuat bukan dijadikan arak atau bahan yang mabuk dan tidak sama caranya dengan proses arak adalah halal.
     
  4. Tapai halal dimakan.
     
  5. Alkohol yang terjadi sampingan dalam proses pembuatan makanan tidak najis dan boleh dimakan.
     
  6. Ubat-ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah harus dan dimaafkan.



P/s : Walaupun boleh di minum, tapi kita sendiri tau air berkarbonat tak baik untuk kesihatan. Seeloknya jangan minum, bukan coca cola je bahkan air gas yang lain. Sebab tu orang sekarang ni banyak penyakit, punca utama ialah tabiat pengambilan makanan yang tak baik. Ubah gaya makan, ikut sunnah Nabi ;)

 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

10 luahan hati:

::WafaIrdina:: said...

xsuka n xpernnah sentuh pun air coca cola ni..
bg free pun ain xnak..
hihi~~
pe pun nice info..
sgt bermanfaat..
:D

mohdhazlan Dreadlock said...

minum 100plus ok kot ..

Azahari Yassin said...

waa~ entry yg baik ^^

Qienah said...

prnh minum 1x je coke..ms 1st g mcD..oh,xsggup dh mnum..xsedap langsung..mmg xbes.qienah mmg xsuke air karbonat..huhu..

N'yue said...

tQ, apa2 pon nyue xterlepas drp minum...dkt nk period mesti terasa nak minum air y bergas...

fieha said...

minum air putih..baik utk kesihatan :)

ana_fatimah said...

assalamualaikum,

mantap.. bermanfaat :-)
atika, nak tanya macam mana ye nak buat yg gmba jd besar ble sentuh? mcm banner atika kt atas tu.. sentuh jd besar... syukran

G-Farhah said...

nice info..
Lps tu kan, ad jgk artikel yg tulis coke ni bleh tu jd bleacher.. Haa~
wallahualam

laskar pelangi said...

tak berapa nak suka coke:)
baik teh ais..hihi~

eeiyss said...

sejak dulu ada risalaah kata coke tu tulisan menghina rasul... dah pulaukan... info yang sangat bermanfaat~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula