Home » » Tanggungjawab anak kepada Ibu Bapa

Tanggungjawab anak kepada Ibu Bapa


بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum

Setiap manusia yang lahir ke dunia ni mesti memiliki kedua ibu bapa..semua tu merupakan fitrah sebagai seorang manusia. Kalau sebut je tentang ibu bapa, semua orang dah biasa dengar..semua orang dah lali dengan perkataan " ibu bapa ". Kalau nak cerita pula tentang jasa dan pengorbanan mereka, dah biasa dengar juga dan dah lama dah maklum tentang perkara ni. Tapi, sedar atau tidak, yang kita mempunyai tanggungjawab kepada kedua orang tua kita? Mungkin ada yang sedar, mungkin ada yang separa sedar atau ada juga yang mungkin tak sedar langsung tentang perkara ni. 

Tanggungjawab kita kepada kedua ibu dan bapa boleh di bahagikan kepada 2 keadaan sama ada mereka masih hidup atau pun yang sudah meninggal dunia. Begitu juga, tanggungjawab kita adalah berbeza mengikut peringkat umur individu tertentu.

Sekiranya ibu bapa yang masih hidup dan kita masih lagi belajar tak kira di sekolah mahu pun di unversiti, apa yang dapat kita lakukan untuk membalas jasa mereka ialah dengan belajar dengan bersungguh-sungguh dan mendapat keputusan yang baik. Kebiasaannya, anak-anak yang masih belajar tidak mempunyai wang yang dapat kita berikan kepada ibu bapa, cukuplah sekadar menghadiahkan kejayaan kita kepada mereka. Sekurang-kurangnya mereka bangga kerana memiliki anak seperti kita. 

Ijazah, Scroll, Kejayaan
Sekiranya sudah bekerjaya dan ibu bapa pua masih hidup, maka sememangnya sebagai anak kita perlu lah memelihara mereka dengan baik. Antara tanggungjawab yang perlu kita laksanakan ialah :
  • Menjaga mereka
  • Jangan membebankan hidup mereka
  • Jaga hati dan perasaan mereka
  • Menanggung makan minum mereka tanpa syarat
  • Beri wang untuk meringankan beban mereka
Saya rasa kalau nak ditaip semua tanggungjawab kita kepada ibu bapa, memang sangat banyak dan kita tak kan mampu untuk membalas pengorbanan dan jasa mereka. Apa yang penting ialah apabila kita semakin dewasa, mereka semakin berusia dan kita pula yang perlu menjaga dan memelihara mereka, memberi wang untuk mengurangkan bebanan hidup dan bukannya memberikan wang dengan bersyarat, jangan membebankan mereka dengan kerja-kerja rumah dan urusan anak-anak dan sebagainya.

Bila ibu bapa sudah meninggal dunia pula, kita sebagai anak masih lagi mempunyai tanggungjawab kepada mereka. Antaranya ialah :
  • Mendoakan mereka
  • Menziarahi kubur
  • Membayar hutang 
  • Mengqada'kan zakat dan puasa
  • Menunaikan haji untuknya

Walau apa pun yang kita lakukan, kita masih lagi tak mampu membalas jasa kedua-dua orang tua kita. hakikatnya memang tidak pernah.Oleh itu, layanilah mereka dengan baik dan jangan sakiti hati mereka terutamanya hati ibu. Biasanya, walaupun mereka tersentuh atau terasa..mereka akan simpan di dalam hati dan tak nampak pada zahirnya. Apa yang terbaik ialah sentiasa mendoakan kesejahteraan dan memohon keampunan buat mereka, tak kira sama ada mereka masih hidup atau sudah meninggal dunia kerana jasa dan pengorbanan mereka hanya Allah sahaja yang mempu membalas dengan ganjaran yang setimpal.

Doa, Doa Ibu Bapa, Doa Anak Soleh, Doa Kepada Ibu Bapa, Ibu Bapa, Anak Soleh

Kita sebagai anak juga perlu ingat, apa yang kita lakukan kepada mereka sewaktu kita bergelar sebagai seorang anak..kita akan menerima semula perbuatan tersebut apabila kita menjadi ibu atau bapa. Hidup ini merupakan satu putaran, jadi..apa yang kita lakukan kita akan terima balik. What u give, u get back.

Saya juga seorang anak, harapan saya ialah saya tak nak menyusahkan orang tua saya walaupun saya masih lagi bergelar pelajar..apa yang saya harapkan ialah keredhaan orang tua, terutamanya ibu kerana keredhaan Allah itu terletak pada keredhaan ayah ibu. Bila rezeki saya lebih sikit, saya akan kongsikan sedikit kepada ibu. Walaupun sedikit, tapi apa yang saya harapkan ialah keberkatan rezeki yang saya dapat. Alhamdulillah, rezeki tak pernah putus bila kita tak lupa kepada orang tua. Dalam duit gaji kita, tak semua milik kita..ada hak orang lain di situ. Bila kita tak beri kepada yang berhak terutamanya ibu bapa, kita akan berdosa. Berilah dengan cara yang ikhlas dan bukan kerana upah tertentu. Tak rugi pun berbuat baik kepada ibu bapa. 

Sedikit gambar untuk renungan



P/s : Cinta ibu bapa cinta tanpa syarat,
cinta anak-anak cinta bersyarat
jom kita sama-sama tukarkan kepada cinta tanpa syarat kepada ibu bapa.


 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

5 luahan hati:

Mohamadazhan.com said...

perkongsian menarik =)

Moga Allah merahmati hidup dan rezeki ibu bapaku =)

cheqwa said...

terasa nak bagi kat mama abah 4rata sem ini! ^_^

Aida Omar said...

berbakti lah selagi mereka ada :)

emie said...

Comei gambar tu.. Nak pinjam letak kat blog boleh?

senyum sokmo said...

manarik..mohon share

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula