Home » » Manusia, Malaikat & Syaitan

Manusia, Malaikat & Syaitan


بسم الله الرحمن الرحيم

Kuasai Diri, Kawal Diri, Akal, Nafsu, Nafsu vs Akal, I Luv Islam, Testi I Luv Islam

Assalamualaikum

Hari tu saya terjumpa satu artikel ni ni Fb, saya rasa menarik..jadi, saya kongsikan di sini. Mungkin ada yang pernah baca dan mungkin ada yang tak pernah. Jom la baca ~

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? ..

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.....
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ..

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. .... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNya, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1. Anda - Patutke aku biarkan teks ini tetap di sini..
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal (sebarkan ini)
3. Syaitan - Tak payahlah sebuk2 biar je disini..kalo boleh delete je..


Baik Buruk, Pilih Jalan, Jalan Lurus, Jalan Bengkok, Good, Bad, Good vs Bad, Baik vs Buruk


P/s : Agak-agaknya mungkin lebih kurang macam ni la bisikan-bisikan yang kita selalu dengar atau yang menyebabkan hati kita menjadi waswas...mungkin juga kan. Apa-apa pun, jadikan ini sebagai satu iktibar supaya kita beringat sentiasa.

 والسلام



Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

4 luahan hati:

Budak_taWadhuk - najwa - said...

:) e'em. btl2. klu nafsu dah ditarbiah dgn prkara mahmudah, tak mudah syaitan menggoda kita. ap2pun, blog ukh Atika sgt bermanfaat.

Ain said...

bagus entri ni . memberi kesedaran :)

nor amira said...

cane nak copy utk sebarkan ya? =)

Atika Aula said...

@nor amira
tekan ctrl+c ye :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula