Home » » Selangorku

Selangorku


بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum

Tiba-tiba teringat pulak waktu sekolah..waktu sekolah dulu, tiap-tiap kali perhimpunan je mesti nyanyi lagu Negeri Selangor. Lepas nyanyi lagu Negaraku..nyanyi lagu negeri Selangor. Waktu sekolah rendah dulu, perhimpunan tiap-tiap hari Isnin..waktu sekolah menengah, perhimpunan waktu hari Jumaat. Lepas nasyid Asma'ul Husna, Negaraku..mesti nyanyi lagu ni. Yela, sekolah di Selangor kan. Mesti la nyanyi lagu negeri..:) waktu kat Ukm..dah takde dah, mungkin sebab pelajar bercampur daripada semua negeri..tak adil la kalau nak nyanyi 1 lagu negeri je kan..nanti mesti ada yang tak tau. Biasanya yang di nyanyikan ialah lagu Varsiti Kita..

Ini ialah Sultan Selangor...DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj
Ni lagu Negeri Selangor

Duli Yang Maha Mulia
Selamat di atas takhta
Allah lanjutkan usia Tuanku
Rakyat mohon restu bawah Duli Tuanku
Bahagia selama-lamanya
Aman dan sentosa
Duli Yang Maha Mulia




Ni muzik je..agak-agak je la nak nyanyi macam mana..hehe.

Ni Jata Selangor

Anak bulan dan bintang tanda Agama Islam, agama negeri. Tombak merah di tengah-tengah ialah Sambu-warna. Di sebelah kanan ialah Keris Pendek dan di kiri pula Keris Panjang. Ketiga-tiganya adalah Alat Kebesaran Negeri. Tulisan Jawi yang berbunyi "Dipelihara Allah" ialah cogan negeri. Di bawah cogan pula ialah tali bengkong yang dipakai sebagai ikat pinggang oleh pahlawan-pahlawan zaman dahulu.

Ni bendera Selangor

Empat bahagian yang berwarna kuning dan merah itu bermaksud daging dan darah iaitu unsur-unsur yang perlu untuk memberi jiwa dan tenaga kepada negeri ini. Bulan sabit dan bintang pula ialah sebagai lambang agama Islam, agama rasmi negeri Selangor manakala kesucian Agama Islam ditunjukkan dengan warna putih.


Sumber dan maklumat lanjut : >TEKAN<


P/s : Rasa macam nak pergi sekolah balik je...:)

 والسلام


Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

1 luahan hati:

azam said...

selamat selangor....
salam singgah kenalan...follow

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula