Home » » Tunjuk Menunjuk

Tunjuk Menunjuk


بسم الله الرحمن الرحيم 


Assalamualaikum

Ni situasi yang biasa berlaku bila hari raya..ni bukan kes tunjuk menunjuk nak beli kuih raya ye. Ni tak salah, yang salahnya bila tunjuk menunjuk benda lain. 

Agaknya dah jadi satu tabiat orang Melayu Islam suka berbelanja terutamanya bila raya. Yela..waktu raya la waktu kita semua dapat berkumpul dengan semua saudara. Waktu tu jugak la sangat sesuai untuk kita tunjukkan "perkembangan" diri. Eh..bukan macam tu sebenarnya. Tak baik.

Bila nak raya, semua nak ditukar semua nak beli baru. Walhal gaji tak seberapa..bak kata pepatah " ukur baju dibadan sendiri " je la. Kenapa sanggup berhutang untuk menunjuk-nunjuk? Kalau betul mampu, tak apa..ini yang kurang mampu pun nak berlagak macam orang yang mampu. Apa lah yang nak ditunjukkan sangat..semua tu Allah punya, kita hanya meminjam sebentar je. Berpada-pada dengan apa yang ada dan besederhana tu lebih baik.


Menunjuk-nunjuk ni sesuai la dikatakan riya'. Masing-masing nanti nak mempamerkan kereta baru, perabut baru, baju baru, isteri baru or suami baru (ade ke? :p) Walaupun tak dilafazkan niat nya yang kurang baik tu, dia tetap dikatakan sebagai 'ujub. Seolah-olah macam nak bertanding la pulak. 



Semoga kita terhindar daripada sifat-sifat yang tak elok ni. 



P/s : Semua yang ada hak Allah, jangan pernah lupa. Allah boleh ambil semula bila-bila masa dalam sekelip mata je. Apa guna nak riya' atau 'ujub dengan orang lain. Muhasabah diri kejap. Apa guna menunjuk-nunjuk kalau hutang menggunung tinggi. hihi ( eh..betul la kan )


Taqabbalallahu minna wa minkum
Kullu 'am wa antum bi khair


 والسلام


Syukran kerana sudi membaca..boleh Like dan Share entri ini

7 luahan hati:

SaRaH said...

assalamu'alaikum..

post yg menarik!

Tq~

Taqabbalallahu minna wa minkum
Kullu 'am wa antum bi khair

http://hatiseorangsarah.blogspot.com/

ain soofiyah said...

nauzubillahimin zalik

C'Jai said...

Guna pakai yang lama je... Langsir ke, sofa ke atau perabot lainnya...nak bersederhana dalam keadaan saudara2 kita di syria dan Rhohingya disembelih dan di bunuh sesuka hati kita bermewah2 dan bermegah2 disini... ingatan buat diri pengomen sendiri..

Salam lebaran..maaf zahir batin..

Ain Dzaya said...

raya ain simple dimple je :">

LadyBird said...

bersederhana itu lbh baik

E'in said...

kebyakannye mmg mcm nie.. nasib baik e'in ngan family xmcm nie.. mintak dijauhkan.. huhu

Mia Liana said...

nice sharing.... hidup biar bersederhana....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Copyright Control : Atika Aula